V Rubikonu mohou najít podporu děti a mladí lidé ve věku 6 – 26 let, kteří mají starosti, nemají kam jít, nebo nevědí, co s volným časem. Poskytujeme jim pomoc při řešení osobních problémů (škola, rodina, kamarádi atd.) a pomáháme jim tak předcházet průšvihům v osobním život a umět se dobře poprat s nástrahami kolem nás (začlenit se do společnosti). Jsme s nimi v jejich radostech a starostech, nabízíme prostor pro zábavu, pomoc a radu…
dětem a mládeži ve věku od 6 do 26 let, kteří:
Služby nejsou určeny osobám, které sice splňují výše uvedené charakteristiky, ale mají specifické potřeby, které nejsme schopni v rámci služby uspokojit či bezpečně ošetřit (např. osoby se sluchovým či zrakovým postižením, osoby se sníženým stupněm rozumových schopností, které potřebují individuální péči při pobytu v klubu.
Uživatelé Rubikonu nejsou izolovanými jedinci, ale jsou zapojeni do různých sociálních sítí: jsou členy svých rodin, fungují ve vrstevnických skupinách, vstupují do partnerských vazeb, v jejich životech jsou další lidé a instituce, kteří mají významný vliv na utváření jejich životních návyků a postojů. Při naší práci jsme si toho vědomi a tuto skutečnost při práci zohledňujeme.
RUBIKON působí v sociálně vyloučené lokalitě. Uživatelé RUBIKONU se nejčastěji setkávají s následujícími typy nepříznivé sociální situace:
RUBIKON realizuje služby tak, aby byla umožněna jejich maximální dostupnost: zařízení vytváří prostředí, které je svým charakterem a umístěním blízké přirozenému prostředí cílové skupiny. Otevírací doba je nastavena podle aktuální časové potřeby dětí a mladých lidí. Služba je poskytována zdarma. Pravidelná docházka do zařízení není podmínkou užívání služby. Součásti principu nízkoprahovosti je i možnost svobodného rozhodnutí uživatele využívat služeb anonymně, tedy bez uvedení jména a jiných osobních údajů.
Děti a mládež využívají služby RUBIKONu dobrovolně, na základě svého vlastního rozhodnutí a v souladu se svými zájmy a potřebami. Uživatel může přijít do zařízení v otevírací době kdykoliv a kdykoliv odejít, může, ale nemusí se zapojit do připravených činností, může přijít s vlastním návrhem aktivit. Službu může využít kdokoliv z cílové skupiny, pokud svým chováním a jednáním neohrožuje sebe, ostatní uživatele či pracovníky a pokud to nevede k omezení práva u druhých osob a nedochází k porušení pravidel klubu. Pracovníci vždy respektují vlastní rozhodnutí uživatele ohledně řešení jeho situace.
Služby RUBIKONu mohou využít všechny děti a mladí lidé spadající do cílové skupiny bez rozdílu pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického či jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, sexuální orientace, příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině, majetku, rodu nebo jiného postavení. Všichni uživatelé jsou si rovni a pro pracovníky je každý stejně důležitý.
Princip rovnosti se promítá i do vztahu mezi pracovníky a uživateli – pracovníci přistupují k uživatelům jako k partnerům, jako k těm, kdo znají nejlépe svou životní situaci, činí svá rozhodnutí a nesou za ně odpovědnost.
Pracovníci RUBIKONu respektují individualitu každého uživatele, jeho potřeby, schopnosti, dovednosti, možnosti, zájmy. Pracovníci při práci zohledňují to, že každý uživatel je jiný a jedinečný, vnímají ho v kontextu jeho jedinečné sociální situace a vazeb. Poskytování služby je tak přizpůsobováno individuálním potřebám každého z uživatelů.
Pracovníci RUBIKONu se snaží podporovat kompetence uživatele jako je seberealizace, nezávislost a sociální dovedností uživatele a motivovat je k vlastní činnosti tak, aby se sami aktivně podíleli na řešení svých problémů a dokázali předcházet jejich vzniku či zhoršování. Tímto současně pracovníci předcházejí vzniku závislosti uživatelů na službě.
Všichni pracovníci RUBIKONu mají odborné znalosti a dovednosti potřebné pro práci v nízkoprahovém klubu a průběžně si je prohlubují. Pracovníci pracují v souladu se zákonem o sociálních službách, standardy kvality sociálních služeb a standardy vztahujícími se k nízkoprahovým sociálním službám (ČAS). Pracovníci se řídí Etickým kodexem pracovníků Diakonie Vsetín a Etickým kodexem sociální pracovníků ČR, do jejich práce se promítají základní křesťanské hodnoty, z nichž vychází práce Diakonie Vsetín. Jako důležitou podmínku kvalitně poskytovaných služeb vnímáme spolupráci s dalšími odbornými pracovišti, institucemi a zařízeními. Rovněž využíváme nástrojů supervize a intervize. Základem poskytování služeb RUBIKONu je dobrá týmová spolupráce.
Milosrdenství
Všichni pracovníci jednají s klientem s respektem, poskytují mu emoční podporu a zároveň pracovníci slouží, dopomáhají a organizují službu vždy s ohledem na daného člověka. Postupují v rámci individuality každého z klientů.
Fortelnost
Všichni pracovníci při své práci pracují dle zásad a etickým aspektů a ví přesně, co a proč dělají. Umí komunikovat, dodržují zásadu mlčenlivosti, postupují lege artis, udržují profesionální standardy služby a hranice, zvládají zátěžové situace a v neposlední řadě vykonávají svou činnost v podstatě emppowermentu každého klienta.
Společenství
Pracovníci pracují v týmu. Snažíme se podporovat přirozené společenství a dobré vztahy mezi klienty a širokou veřejností. Pracovníci si uvědomují, že je dobré využívat příkladů dobré praxe, řeší případné neshody a konflikty nejen v týmu, ale také v komunitě při výkonu práce a s tím souvisí i přejímání odpovědnosti za celou Diakonii nikoliv jen za svou vlastní službu.
Naděje
Pracovníci pracují s nadějí, že jejich práce je prospěšná pro klienty, komunitu, společenství a pro ně samotné. Pracují s nadějí v srdci. Budují a podporují lidskost a vzájemné přijímání lidí. Jsou osobně angažovaní.
Služba je spolufinancována z prostředků města Vsetína a Zlínského kraje prostřednictvím programů: